Ann Van Cauwenberghe
HR & Account Manager
annvc@chanterie.be
Patrick Najlepszy
Technisch & Commercieel Manager
M 0477 32 70 82
patrick@chanterie.be
Fred Geldhof
Grafisch vormgever
Afdelingsverantwoordelijke Chantum
info@chantum.be
HISTORIEK CHANTERIE
Chanterie vindt in 1865 zijn oorsprong in Markegem, de streek van de vlasboeren. Begonnen als een vlasroterij, met als doel touwen te vervaardigen, startte in 1870 de productie van zeilen in vlas en katoen voor de transportsector, molenaars en landbouwers. De activiteiten werden begin de jaren 1880 uitgebreid met een confectieatelier voor schorten in vlas. Later werd het atelier uitgebreid naar werkkledij en andere technische kledij. In 1928 werden er nieuwe gebouwen opgericht in Deinze en op het hoogtepunt werkte er 150 man.
Eind de jaren ’60, begin de jaren ’70 werden gestart met het maken van zeilen uit polyester-pvc. In 1969 werd de eerste hoogfrequent lasmachine aangekocht om hoogwaardige dekzeilen te produceren. In 1981 is de afdeling dekzeilen afgesplitst en heeft de vader van de huidige zaakvoerder Dirk Van Cauwenberghe deze afdeling overgenomen. Een nieuwe vennootschap, P.V.B.A. Chanterie (btw 421 309 503), werd opgericht om de productie van dekzeilen op het huidig adres onder te brengen. Er werd begonnen met 6 arbeiders, vertegenwoordiger Luc Cardoen, zaakvoerder Frans Van Cauwenberghe en Marie-Louise Chanterie als meewerkende echtgenote. In 1985 kwam Ann Van Cauwenberghe in dienst als administratief bediende en evolueerde naar haar huidige functies als HR en accountmanager.
In 1986 kwam er een nieuwbouw waardoor de productieruimte bijna verdubbelde. Een jaar later kwam er nog een opslagruimte bij. Het bedrijf kende een snelle groei in de jaren ’80 met een stabilisatie van de omzet in de jaren 90. Dirk Van Cauwenberghe begon eind 1992 te werken in het bedrijf en in 98 richtte hij een nieuwe vennootschap op voor de exploitatie van de dekzeilen: de firma Chanterie Dekzeilen-Baches (BE 0462 205 889).
Het schilderen van publiciteit gebeurde in het begin door dezelfde arbeiders die instonden voor de afwerking van de zeilen. Bedrukking werd belangrijker en de klanten stelden hogere eisen naar kwaliteit, voorontwerp, ed.. Door deze hogere eisen werd het noodzakelijk een aparte afdeling op te richten. In 1986 werd Fred Geldhof (regent Plastische Opvoeding) aangenomen met de bedoeling deze afdeling volledig te delegeren. In de beginjaren gebeurde het ontwerpen en schilderen nog volledig handmatig. Dit ambacht evolueerde tot de digitale wereld die we nu allemaal kennen. Begin de jaren ’90 is de mogelijkheid op de markt gekomen om dekzeilen digitaal te bedrukken. De evolutie hiervan wordt nog altijd haarscherp opgevolgd waarbij er gekozen om samen te werken met partners die hiervoor de allerhoogste kwaliteit kunnen bieden.
De verkoop werd van in het begin geleid door Luc Cardoen. In de loop der jaren werd het werk te veel en in 1992 kwam Robert Laes bij het team om hem bij te staan in de verkoop. In 1998, op het ogenblik van de overname door Dirk Van Cauwenberghe, ging Luc Cardoen met pensioen en kwam Robert Laes in dienst bij de nieuwe venootschap in loon verband. Intussen is ook Robert Laes met pensioen. Hij werd opgevolgd door huidig vertegenwoordiger Patrick Najlepszy.
In 2021 wordt de toekomst verder uitgetekend door het aantreden van Thomas Leus als nieuwe eigenaar, zaakvoerder. In samenwerking met Dirk Van Cauwenberghe, onze 12 medewerkers en mezelf kunnen onze klanten beroep doen op heel wat expertise, met een persoonlijke service, en een snelle reactie op vragen uit voornamelijk de transport, industriële en agrarische sectoren.